Выбор поставщика – элемент стратегии внедрения энергоэффективных трансформаторов. Supplier selection – an element of energy efficient transformers implementation strategy

Авторы: Ю.М. Савинцев, к.т.н., ООО «ЭТК «Золотой Треугольник»
Authors: Yu. Savintsev, ETC “Golden Triangle”, LLC

Ключевые слова: методология выбора поставщика; энергоэффективные трансформаторы; распределительные трансформаторы; потери холостого хода и короткого замыкания; упрощенная модель анализа изменения цены.
Keywords: supplier selection methodology; energy efficient transformers; distribution transformers; no-load and short-circuit losses; simplified model of price change analysis.

Аннотация: Статья посвящена проблеме выбора поставщика энергоэффективных масляных распределительных трансформаторов при проведении закупок трансформаторного оборудования. Предложена новая методология выбора, включающая в себя:
1) предварительный подбор оптимальных потерь холостого хода и короткого замыкания как базовых показателей энергоэффективности распределительного трансформатора в зависимости от режимов работы;
2) сравнительный комплексный технико-экономический анализ оборудования разных поставщиков на базе упрощенной модели анализа изменения цены трансформатора при изменении потерь холостого хода и короткого замыкания.
Abstract: The article is devoted to the problem of choosing a supplier of energy-efficient oil distribution transformers in the procurement of transformer equipment. A new selection methodology is proposed, which includes:
1) preliminary selection of optimal no-load and short-circuit losses as the basic energy efficiency indicators of the distribution transformer depending on the operating modes;
2) comparative comprehensive technical and economic analysis of equipment of different suppliers on the basis of a simplified model of analysis of changes in the price of the transformer when changing the no-load losses and short circuit.
The proposed methodology takes into account all the key technical, economic and organizational aspects that determine the decision to choose an oil transformer supplier. The proposed methodology consists of 4 stages.
Stage 1. Determination of the characteristics of the transformer.
Stage 2. Collection of quotations and characteristics of suppliers.
Stage 3. Analysis of price adequacy.
Stage 4. Calculation of the economic effect and the payback period of the transformer.

Скачать статью