Подстанция малой мощности 110/0,4 кВ как элемент электроснабжения зарядной инфраструктуры. Substation of low power 110 / 0.4 kV, as an element of power supply of the charging infrastructure

Авторы: А.А.Кудрявцев, М.А. Бабушкин, ИК ООО «Экспертный центр»
Authors: A.A. Kudryavtsev, M.A. Babushkin, “Expert center»

Ключевые слова: электромобили; инфраструктура; зарядные станции; воздушные линии 110 (220) кВ; подстанции 110/0,4 кВ или 220/0,4 кВ.

Аннотация: В настоящий момент во всем мире идет бурное развитие электромобильного транспорта. В России, как и во всем остальном мире, это развитие сдерживается отсутствием соответствующей зарядной инфраструктуры. В статье обсуждаются варианты создания такой инфраструктуры на основе ПС 110/0,4 или 220/0,4 кВ. Предлагается использовать ВЛ 110 (220) кВ, которые пересекают или проходят поблизости с автодорогами, в таких местах есть возможность устанавливать зарядные станции, которые обеспечат отбор мощности от ВЛ на основе ПС 110/0,4 или 220/0,4 кВ без дополнительной трансформации.
Abstract: Presently, all over the world there is a rapid development of electric vehicles. In Russia, as in the rest of the world, this development is constrained by the lack of an appropriate charging infrastructure.
The article discusses options for creating such an infrastructure based on 110 / 0.4 kV or 220 / 0.4 kV substations. It is suggested to use 110 (220) kV overhead lines that intersect or pass close to highways, in such places it is possible to install charging stations that will provide power takeoff from overhead lines based on 110 / 0.4 kV or 220 / 0.4 kV substations without additional transformation. This will provide highways with charging stations for electric vehicles and will significantly reduce the reduction in capital investments for the arrangement of the charging station. The structure and options for the location of the charging station are discussed.

Скачать статью